hverdagslykke

torsdag 22. juni 2017

Hjemmelagd såpe til vaskemaskin

 
Etter at jeg skrev om mitt hjemmelagde oppvaskmaskin-pulver HER 
Er det mange som har spurt meg om jeg har oppskrift på ren, naturlig såpe til klesvask. 
Ja! Det har jeg. To stykker, faktisk. Som fungerer meget bra. De er også utrolig prisgunstige i tillegg til at de er snille mot klærne, mot miljøet, naturen, huden og vaskemaskinen. 
 
Her er hva jeg bruker til 
GUDRUNS HJEMMELAGDE KLESVASKEMIDDEL: 

Jeg bruker naturlig, uparfymert tyrkisk olivensåpe som jeg river på rivjern. Du kan gjerne bruke ren, hjemmelagd oliven/kokkos- såpe, så lenge den er ufarget. 😊 
 


200 g revet ren olivensåpe. 

1 dl krystallsoda. 

2 liter vann. 

(10-15 dråper lavendel eterisk olje, eller sitron eterisk olje)


Løs opp krystallsodaen i vannet. 

Hell vannet over såpesponene. La såpa smelte  i vannet mens du rører forsiktig i blandingen. 

Tilsett eterisk olje. 

Sitron er fint til hvitt tøy hvis du tørker tøyet ute i sola. 


Hell blandingen på flaske. 

Rist litt på flaska før bruk. Såpa kan legge seg litt i bunnen. 


Naturlig såpe til klesvask er for eksempel anbefalt av husfliden til stell av linskjorter til bunad. 


Bruk såpen på samme måte som vanlig flytende vaskemiddel. 


Det trengs bare 1 skje / ca 15-20 ml såpe pr vask. 😊



Dersom du ønsker det kan du ha litt 7% hvit eddik i skylle-kammeret istedenfor skyllemiddel. Dette er ikke nødvendig! 


 

Celines franske klesvaskemiddel

50 g savon de Marseille (naturlig såpe)
1 liter vann 
1 ss natron / bakepulver 
5 dråper eterisk olje 

Framgangsmåte på samme måte som gudruns klesvaskemiddel. 😊 

Dosering av denne såpen er ca 30-40 ml såpe pr vask. 
 
Oppskriften har jeg fått av Celine Navarro Daures. 
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar